torsdag 1 december 2011

suck och stön

Så var det då dax att göra en ombesiktning på båtkärran och dess hjullager. Kopplade på kärrskrället med båt på hemma hos farsgubben. Kollade lysena så det inte hänt något sen senast, kollade även in de nya däcken som pappsen skruvat på. Satte mej i min eminenta dragbil och körde i godan ro in till Svensk bilprovning, var där i god tid innan jag skulle in. I ankomsthallen när jag skulle knappra in på datan så var det svart på skärmen och då kom jag ihåg att dom har ju datastrul. Det var bara att prommenera in till gubbarna i hallen och säga att jag skulle ha ombesiktning, sätt dej i bilen så ropar vi in dej sa dom. Sagt och gjort jag ut i bilen och satte mej, mer han jag inte förrän jag fick komma in i hallen. Lämnade över ekipaget till gubbarna och dom gjorde sej klara och rullade fram ekipaget till bromsprovaren vilket verkar vara standard när man haft dän bromstrumman vilket man måste för att byta lager.Bromsmokajängen började snurra och det kom en gubbe framknatandes med något konstigt verktyg med kjedja på och spände fast det i kärran och dragkroken. Spänt tittade jag på mätaren och kollade vilket värde det skulle bli. Jihooo mätaren gick upp till 2,3 någonting i värde, men jävla skit det var bara en av nålarna som åkte så högt, den andra låg och pendlade på 0,8-0,9. Där gick musten ur mej och jag tänkte va fan bromsarna är ju inte ändrade på. Men den snälle besiktningsgubben förklarade för mej att man nästan alltid måste justera bromsarna om trumman varit dän. Men snälla som dom var så sa dom att ta din kärra och åk hem och fixa detta. Så kommer du tillbaka en annan dag. Vi glömmer att du varit här. Jag slapp betala ialla fall lite glädje i detta mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar